Leerplan:
Titel: GRIEKS • LATIJN DERDE GRAAD ASO LEERPLAN SECUNDAIR ONDERWIJS Nummer: VVKSO– BRUSSEL D/2015/7841/002 September 2015 (vervangt leerplan 2006/7841/046) (http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Grieks-Latijn-2015-002.pdf)
Leerplandoelstelling 26 (p.29): niet-literaire cultuuruitingen uit de Griekse oudheid toelichten in relatie met een behandelde tekst (SET 5, 10, 16)-bv. enkele typische kenmerken van de Griekse beeldende kunst en architectuur.
Toelichting didactisch inzetten van de blog in de klas:
Via deze klassite wil ik de leerlingen duidelijk maken welke leerstof ze moeten kennen over het Griekse theater. De leerlingen kunnen op deze website ook verschillende oefeningen maken die ervoor zorgen dat de leerlingen de leerstof onder de knie krijgen. Via deze oefeningen heeft de leerkracht het toezicht over welke leerlingen de leerstof reeds beheersen, wie de oefeningen al gemaakt heeft en wat was hun score. Nadien kunnen de leerlingen altijd terecht bij de leerkracht met vragen. Deze website is dus een samenvatting van de te kennen leerstof voor het examen. Deze website bevat voor de leerlingen ook aanvullend film- en beeldmateriaal.
Inzet in de klas volgens ICT-diamant:
-De leerlingen krijgen de mogelijkheid om, naast het bereiken van de vakgebonden leerdoelen, de leerstof zelfstandig te verwerken en verwerven. De klassite zorgt hiermee voor extra ondersteuning met oefeningen en didactisch materiaal
-De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
-Voorstellen van informatie: in het tabblad 'Grieks toneel-filmpje' zien we een filmfragment die dient ter verwerking van de leerstof maar ook als voorstelling van informatie.
-Oefenen met behulp van ICT: Er zijn twee geïntegreerde 'educaplay' oefeningen op de website.
-Communiceren van informatie: De URL van deze website kan doorgestuurd worden via een sociaal schoolnetwerk (url: http://mijnlesgriekslatijn.blogspot.be)
-Zoeken, Verwerken en Bewaren: De leerlingen hebben aan deze website een overzicht van alle leerinhoud die beschikbaar is na de les om eventueel oefeningen opnieuw te maken of nogmaals de filmfragmenten te bekijken.
Werkvormen & Tools:
Deze klassite maakt gebruik van:
Educaplay
Youtube
Google Drive
Blogger
Werkvormen:
Actief doceren
Demonstratie (audio voorbeelden)
Leerspel (Educaplay -herhalings-oefeningen)
Didactische principes:
-Activiteitsprincipe: tijdens de les wordt er van de leerlingen verwacht dat ze meedenken en actief mee werken. Daarnaast staan zij ook in voor het deelnemen aan het eigen leerproces.
-Aanschouwelijkheidsprincipe: de theorie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van afbeeldingen, filmpjes, oefeningen..
-Herhalingsprincipe: de belangrijkste leerstof uit de lessen wordt herhaald via deze website, die een hulpmiddel is om de leerstof op te frissen en de leerling te helpen bij het herhalen van de leerstof.
-Individualisatie - differentiatieprincipe: de blog houdt er rekening mee dat de leerling de leerstof op zijn eigen tempo kan doorlopen. Daarom kunnen ze de oefeningen steeds opnieuw maken, waardoor zwakkere leerlingen meerdere keren kunnen proberen.
Titel: GRIEKS • LATIJN DERDE GRAAD ASO LEERPLAN SECUNDAIR ONDERWIJS Nummer: VVKSO– BRUSSEL D/2015/7841/002 September 2015 (vervangt leerplan 2006/7841/046) (http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/Grieks-Latijn-2015-002.pdf)
Leerplandoelstelling 26 (p.29): niet-literaire cultuuruitingen uit de Griekse oudheid toelichten in relatie met een behandelde tekst (SET 5, 10, 16)-bv. enkele typische kenmerken van de Griekse beeldende kunst en architectuur.
Toelichting didactisch inzetten van de blog in de klas:
Via deze klassite wil ik de leerlingen duidelijk maken welke leerstof ze moeten kennen over het Griekse theater. De leerlingen kunnen op deze website ook verschillende oefeningen maken die ervoor zorgen dat de leerlingen de leerstof onder de knie krijgen. Via deze oefeningen heeft de leerkracht het toezicht over welke leerlingen de leerstof reeds beheersen, wie de oefeningen al gemaakt heeft en wat was hun score. Nadien kunnen de leerlingen altijd terecht bij de leerkracht met vragen. Deze website is dus een samenvatting van de te kennen leerstof voor het examen. Deze website bevat voor de leerlingen ook aanvullend film- en beeldmateriaal.
Inzet in de klas volgens ICT-diamant:
-De leerlingen krijgen de mogelijkheid om, naast het bereiken van de vakgebonden leerdoelen, de leerstof zelfstandig te verwerken en verwerven. De klassite zorgt hiermee voor extra ondersteuning met oefeningen en didactisch materiaal
-De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
-Voorstellen van informatie: in het tabblad 'Grieks toneel-filmpje' zien we een filmfragment die dient ter verwerking van de leerstof maar ook als voorstelling van informatie.
-Oefenen met behulp van ICT: Er zijn twee geïntegreerde 'educaplay' oefeningen op de website.
-Communiceren van informatie: De URL van deze website kan doorgestuurd worden via een sociaal schoolnetwerk (url: http://mijnlesgriekslatijn.blogspot.be)
-Zoeken, Verwerken en Bewaren: De leerlingen hebben aan deze website een overzicht van alle leerinhoud die beschikbaar is na de les om eventueel oefeningen opnieuw te maken of nogmaals de filmfragmenten te bekijken.
Werkvormen & Tools:
Deze klassite maakt gebruik van:
Educaplay
Youtube
Google Drive
Blogger
Werkvormen:
Actief doceren
Demonstratie (audio voorbeelden)
Leerspel (Educaplay -herhalings-oefeningen)
Didactische principes:
-Activiteitsprincipe: tijdens de les wordt er van de leerlingen verwacht dat ze meedenken en actief mee werken. Daarnaast staan zij ook in voor het deelnemen aan het eigen leerproces.
-Aanschouwelijkheidsprincipe: de theorie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van afbeeldingen, filmpjes, oefeningen..
-Herhalingsprincipe: de belangrijkste leerstof uit de lessen wordt herhaald via deze website, die een hulpmiddel is om de leerstof op te frissen en de leerling te helpen bij het herhalen van de leerstof.
-Individualisatie - differentiatieprincipe: de blog houdt er rekening mee dat de leerling de leerstof op zijn eigen tempo kan doorlopen. Daarom kunnen ze de oefeningen steeds opnieuw maken, waardoor zwakkere leerlingen meerdere keren kunnen proberen.